Kurš gan nebūtu laimīgs līdz ausīm, ja tādus neatņemamus sadzīves
priekšmetus kā viedtālrunis, portatīvais dators vai fotokamera varētu
lietot bez uzlādes nedēļām ilgi?
Neesam mēs no šādas perspektīvas nemaz tik tālu. Kā jau labi zinām,
lielākoties visas elektroniskās ierīces mūsdienās pārtiek no litija-jonu
baterijām. Pat elektromobiļi aprīkoti tieši ar šādiem enerģijas
uzkrājējiem.
Nesen kāda 18 gadus veca studente no Kalifornijas demonstrēja savu
izgudrojumu – izmēros nelielu ierīci, kas spēj litija-jonu bateriju
piepildīt ar elektrisko lādiņu nieka 30 sekundēs. Lieliski! Tas nozīmētu
tikai to, ka savas iemīļotās elektroniskās ierīces mēs varētu uzlādēt
teju lēnā garā ejot garām rozetei.
Beidzot nācis vēl kāds risinājums, kas varētu mūsu ikdienas dzīvi
pārvērst pilnībā. Dienvidkorejas zinātnieku grupa izstrādājusi
litija-jonu bateriju ar kā minimums trīs reizes lielāku ietilpību. Tātad
– arī ar trīs reizes lielāku lietderības koeficientu.
Seulas Nacionālās universitātes zinātnieku grupa profesora Hen
Tek-vana virsvadībā izmantojuši dzelzs oksīda nanostruktūru baterijas
katoda kodolam. Tieši šādas izmaiņas ļauj ietilpināt baterijā vismaz
trīs reizes vairāk enerģijas un izmantot to neskaitāmas reizes ilgāk.
Turklāt pat pēc daudzām uzlādes un izlādes reizēm šāda tipa
litija-jonu baterija zaudē vien 0,5 procentus no savas ietilpības. Tas
ir pārliecinošs arguments par labu elektroautomobiļu attīstībai, jo
nieka 100 šobrīd veicamie kilometri nu nekādi neatbilst priekštatam par
adekvātu transporta līdzekli.
Tagad vien atliek cerēt, ka Dienvidkorejiešu litija-jonu bateriju
ļaus apvienot ar Kalifornijas studentes lādētāju un varam uzskatīt, ka
sākusies jauna bateriju ēra! Pat ne bateriju, bet enerģijas avota ēra.