Cilvēki reaģē pozitīvi uz tekstu zaļā krāsā, kamēr sarkanā krāsa izraisa vispretrunīgākās reakcijas, liecina tehnoloģiju kompānijas Hewlett-Packard (HP) pētījums par krāsu ietekmi uz lēmumu pieņemšanu.
Pētījuma rezultāti parādīja, ka krāsai ir liela nozīme lēmumu pieņemšanas procesā - tā spēj ietekmēt cilvēka uztveri un reakciju. Vairāk nekā puse aptaujāto deva piekrišanu neitrālajiem apgalvojumiem drukātiem zaļā krāsā, apsteidzot tradicionāli melno, kas guva 39% respondentu pozitīvu novērtējumu.
Savukārt vispretrunīgākās respondentu reakcijas novērotas sarkanas krāsas apgalvojumu vērtējumos. Viena trešdaļa respondentu apgalvojumiem, drukātiem sarkanā krāsā, piešķīra pretrunīgus vērtējumus visbiežāk, bet uz tiem pašiem apgalvojumiem melnā krāsā pretrunīgi reaģēja trīs reizes retāk. Saskaņā ar aptaujas rezultātiem visneitrālāk tiek uztverta informācija, rakstīta zilā un melnā krāsā, - tā vērtēja attiecīgi 47% un 43% respondentu.
"Indivīda uztvere un reakcija uz krāsu var būt dažāda, tā arī ir ārkārtīgi grūti analizējama vai prognozējama. HP pētījuma rezultāti mums atklāja, ka vispretrunīgākās reakcijas izraisīs sarkanā krāsā drukāti teksti, tie piesaistīs uzmanību, tomēr reakcijas uz šīs krāsas tekstiem var būt pretrunīgas - gan pozitīvas, gan negatīvas. Tā ir acīmredzama dažādu krāsu ietekmes atšķirība, ko būtu jāņem vērā, izvēloties krāsu pielietojumu dažādos drukas vai dokumentu noformējuma procesos uzņēmumā," uzskata HP Drukas un attēlveidošanas grupas vadītājs Somijā un Baltijas valstīs Jari Rinne.
Valstis ar "karstasinīgāku" temperamentu - Spānija, Itālija un Krievija - biežāk pozitīvi reaģē uz sarkanu krāsu, kamēr citas Rietumeiropas valstis - Vācija, Francija un Lielbritānija - atzīst zaļo krāsu. Pētījumā ar zaļo krāsu izcēlās Vācija, šīs valsts respondenti vispozitīvāk reaģēja uz apgalvojumiem zaļā krāsā. HP mārketinga speciālists Luiss Kasado to sasaista ar konkrētiem faktiem - 30% Vācijas teritorijas klāj meži, viena no Vācijas vadošajām politiskajām partijām ir "zaļie", kā arī policijas formas tērpi ir tumši zaļā krāsā. Visi šie faktori zemapziņas līmenī vienā nācijā var izraisīt piekrišanas reakciju.
Krāsu un gaismas terapijas speciāliste Elita Goldmane, runājot par zaļās krāsas ievērojamo nozīmi lēmumu pieņemšanas procesos, skaidro, ka zaļā ir harmonijas, pozitīvas attieksmes krāsa, tādēļ arī minētajā pētījumā šīs krāsas apgalvojumi ar lielu pārsvaru ieguva lielāko piekrišanu. Krāsu speciāliste zaļo raksturo kā ietekmes, pacietības, izturības, gaidīšanas, cerības un pastāvīguma krāsu.
"Pareiza krāsas izvēle var piesaistīt un palielināt interesi, piemēram, drukātiem materiāliem, un konkrētas krāsas izvēle var ietekmēt uztveres līmeni, šis pētījums arī uzsver pareizas krāsu izvēles svarīgumu un potenciālu ar to uzrunāt konkrētu mērķa auditoriju," piebilda Rinne.
Pētījuma mērķis bija labāk izprast krāsu ietekmi uz lēmumu pieņemšanas procesiem, kas ir izšķiroši uzņēmējdarbībā. Tajā piedalījās 2000 respondentu darbspējīgā vecumā deviņās valstīs - Anglijā, Francijā, Vācijā, Itālijā, Spānijā, Nīderlandē, Zviedrijā, Dienvidāfrikā un Krievijā. mango.lv
|