Sākot ar šo nedēļu, Latvijā ir iespējams iegūt mobilo identitāti, jo Lattelecom ir izstrādājis inovatīvu pakalpojumu – Mobilo ID.
Mobilais ID jau šobrīd ir pieejams Latvijas Mobilā Telefona lietotājiem, kuri to var iegūt LMT klientu apkalpošanas centros, veco SIM karti apmainot pret jaunu ar Mobilā ID funkcionalitāti. Pirmajiem 1000 cilvēkiem, kas pieteiksies uz Mobilo ID, SIM kartes maiņa tiks nodrošināta bez maksas.
Mobilais ID ir pases aizstājējs elektroniskajā vidē, ar kuru mobilā tālruņa lietotāji var attālināti apliecināt savu identitāti un līdz ar to autorizēties dažādās mājas lapās, piekļūt elektroniskajiem kontiem un e-pakalpojumiem. Mobilā ID lietošana ļaus samazināt dažādu kodu karšu, kalkulatoru, paroļu un piekļuves kodu skaitu.
„Esam izpētījuši, ka vidēji vienam aktīvam interneta lietotājam Latvijā ir 11 elektroniskie konti, kuru piekļuvei ir nepieciešamas paroles. Kopumā 84% interneta lietotāju ir bijušas grūtības piekļūt svarīgai informācijai internetā paroļu aizmiršanas dēļ, tādēļ Mobilais ID būs vienkāršs risinājums, kā pierādīt savu identitāti un viegli piekļūt šiem kontiem. Cilvēkiem vairs nebūs jāatceras desmit dažādas paroles, pietiks vien ar sava Mobilā ID paroli,” skaidro projekta izstrādātāja, Lattelecom Technology valdes priekšsēdētājs Rinalds Sproģis.
Latvijas Mobilā Telefona viceprezidents Andris Forstmanis: „LMT ir mobilo sakaru tehnoloģiju līderis Latvijā. Mēs esam priecīgi, ka atkal LMT abonenti ir pirmie, kas varēs izmantot modernās iespējas, kā Mobilais ID. Arvien vairāk LMT klientu internetu pārlūko savā mobilajā tālrunī, un Mobilais ID ir lieliska iespēja, kā viņiem atvieglot dažādās autorizācijas un identifikācijas procedūras. Arī LMT klientu apkalpošanas centram internetā Mans LMT (manslmt.lv) tagad var piekļūt, izmantojot Mobilo ID.”
Mobilais ID ir absolūta inovācija Latvijas tirgū, un arī pasaulē šāds personas identificēšanas veids vēl nav pārāk plaši izmantots. Lattelecom kā Mobilā ID idejas autors un realizētājs ne tikai nodrošina šā procesa tehnoloģisko pusi, bet arī piesaista mobilos operatorus un partnerus, kuru interneta resursi ir pieejami autorizācijai ar Mobilo ID.
Lattelecom sadarbībā ar LMT jau veiksmīgi realizējis vairākus pilotprojektus, tai skaitā ieviešot autorizāciju ar Mobilo ID abu kompāniju portālos - Mans Lattelecom un Mans LMT, kā arī Latvijas Universitātes un Rīgas Tehniskās universitātes iekšējos portālos LUIS un ORTUS, kas ir pielāgoti autorizācijas veikšanai ar Mobilo ID.
Patlaban Mobilo ID var izmantot, lai piekļūtu LU, RTU, LMT abonentu apkalpošanas centram internetā Mans LMT, Mans Lattelecom, Latvijas Krājbankas, CSDD, Gulbja laboratorijas un Rīgas domes autorizētajām lapām, taču nākotnē partneru loku plānots paplašināt, lai iedzīvotājiem atvieglotu piekļūšanu dažādiem interneta servisiem, kur nepieciešama autorizācija.
Vai esi domājis, cik lieliski būtu diskā uzglabāt informāciju 1000 gadu garumā? Droši vien, ka ne, ņemot vērā, ka pašlaik tas nav iespējams, turklāt tas ir daudz lielāks laika posms pat par garāko cilvēka mūžu. Tas gan neļauj sapņot par to, cik interesanta varētu izvērsties laika kapsulu atvēršana nākotnē. Ticiet vai ne, jau tiek izstrādāta tehnoloģija, kas ļaus uzglabāt optiskajā diskā informāciju tūkstošgades garumā.
Līdz šim notikumam nav jāgaida ilgi – runa ir par šī gada 1.septembri. Jūtas uzņēmums Millenniata drīz laidīs klajā jaunu tehnoloģiju, ar kuras palīdzību varēs ierakstīt Millennial Disc diskus, kuri istabas temperatūrā informāciju uzglabās pat 1000 gadus.
Lai gan disks izskatās gluži kā DVD disks, tas ir veidots no citiem materiāliem. Sīkāks materiālu apraksts gan netiek izpausts. Labākais jaunums ir tāds, ka diskus varēs atskaņot parastā DVD atskaņotājā. Nelielais uzņēmums šo jaunumu gan nav izdomājis bez palīgiem – savu roku pielikuši arī zināmāki uzņēmumi, piemēram, Philips.
Protams, sākumā diski diez vai tiks piedāvāti vienkāršiem patērētājiem – sākumā pie tiem tiks tādas iestādes, kā baznīcas, bibliotēkas, arhīvi un valsts iestādes, kurām ir pietiekami daudz līdzekļu. Ar laiku diski varētu nonākt arī uzņēmumos, kuriem nepieciešams ilgu laiku uzglabāt svarīgu informāciju.
Jauna pētījuma rezultāti liecina, ka katrs sestais surogātpasta saņēmējs vismaz vienu reizi reaģējis uz nevēlamu e-pasta vēstuli. Tomēr surogātpasta izplatītāju piedāvātās preces un pakalpojumus pērk tikai niecīga daļa no šādiem interneta lietotājiem.
Pētījumā, ko veica pēc Messaging Anti-Abuse Working Group pasūtījuma, vairāk nekā 800 cilvēku ASV un Kanādā aptaujāti par paradumiem un zināšanām informācijas drošības jomā. Personas, kuras lasījušas surogātpasta vēstules, bija ieinteresējuši vēstulēs aprakstītie produkti vai pakalpojumi.
"Tik augsts atsaucības līmenis padara surogātpasta izplatīšanu par pietiekami rentablu biznesu. Tas arī izskaidro, kāpēc nevēlamo sūtījumu apjoms aizvien pieaug," teikts pētījuma secinājumos.
Tikmēr citā pētījumā, ko veikuši Kalifornijas Universitātes speciālisti, tiek apgalvots, ka preces pēc surogātpasta vēstuļu saņemšanas patiesībā iegādājas tikai niecīga procenta daļa no visiem saņēmējiem.
Pētnieki izstudējuši trīs surogātpasta partijas ar vairāk nekā 469 miljoniem e-pasta vēstuļu. Tajās reklamēto vietni apmeklēja 10 522 lietotāji, bet tur iepirkties mēģināja tikai 28 cilvēki – tātad 0.0000081%. Tomēr pat šāds atsaucības līmenis ir pietiekami liels, lai surogātpasta izplatītāju gada ienākumi sasniegtu 3,5 miljonus dolāru.
Aptuveni 80% aptaujāto lietotāju uzskata, ka viņu dators nekad neinficēsies ar vīrusu un citām kaitīgām programmām; šāda pārliecība, pēc pētnieku domām, ir ļoti bīstama. "Pārliecība, ka vīrusu infekcija neskars jūsu datoru, nebūt nepalīdz izsargāties no šādas infekcijas. Tas tikai nozīmē, ka neko nedarīsiet, lai tiktu vaļā no kaitīgajām programmām," saka Maikls Rīrdens, Messaging Anti-Abuse Working Group direktoru padomes priekšsēdētājs.
Kompānijas Kaspersky Lab jūnija atskaitē teikts, ka pagājušajā mēnesī vidējais surogātpasta sūtījumu daudzums veidojis 84% no visa e-pasta plūsmas apjoma. Zemākais surogātpasta līmenis (78,3%) reģistrēts 12. jūnijā, bet augstākais (88,9%) – 28. jūnijā.