Daudziem tā liksies kā neiespējama utopija, citiem kā pagaidām nepiepildīts sapnis, bet vēl citiem - kā ļaunākais murgs. Tomēr fakts paliek fakts - Volvo kopā ar citiem uzņēmumiem izstrādās auto, kas atņems autovadīšanas prieku.
Eiropas Savienībā sākts jauns projekts SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), kura pamatuzdevums ir izstrādāt vadības sistēmu, kas dotu iespēju automobiļiem pilnīgi patstāvīgi pa maģistrāli braukt braukt garā virknē cieši vienam aiz otra. Idejas autori uzskata, ka tā ļautu krietni uzlabot satiksmes plūsmu, saīsināt braucienam veltīto laiku, paaugstināt braucēju komfortu, kā arī samazināt degvielas patēriņu un līdz ar to arī CO2 izmešus.
Auto industrija pēdējos gadu desmitos ir ne tikai veltījusi laiku aktīvo preventīvo drošības sistēmu, piemēram, ABS, ESP, vilkmes kontroles un bremžu asistentu izstrādei, bet arī turpinājusi attīstīt iekārtas, kas transporta līdzeklim nodrošinātu tā dēvētās autonomās braukšanas īpašības. Šāds auto pats rīkojas ar akseleratoru, bremzēm un stūri un bez grūtībām iekļaujas satiksmes plūsmā, ko veido citi analogi auto.
Autonomās braukšanas sistēmas pamatā ir navigācijas sistēma un raidītājs/uztvērējs, kas uzstādīti katram transporta līdzeklim. Tā kā šīs iekārtas jau ir auto, nav nepieciešama infrastruktūras pārbūve (pirms vairākiem gadiem ASV līdzīgas idejas ieviešanai ceļa virsmā tika iebūvēti magnēti) un Eiropā pirmie patstāvīgie auto varētu parādīties jau 2011.gadā.
SARTRE pamatidejas atstāstā minēts, ka ikvienas auto virknes priekšgalā būs gluži parasts auto ar īstu šoferi, kurš labi pārzina maršrutu. Tas varētu būt, piemēram, taksometrs, autobuss vai arī kravas auto, kuram attiecīgi sekotu pieci līdz septiņi auto, tātad tā dēvētais lielceļu vilciens sastāvētu no ne vairāk kā astoņiem posmiem.
Šāds vilciens tad vienmērīgi virzītos pa maršrutu, bet, līdzko kāds braucējs būtu sasniedzis sevi interesējošo nobrauktuvi no maģistrāles, viņš varētu pārņemt auto vadību un vienmērīgi atdalīties no plūsmas.
Sistēmai ir vairākas priekšrocības. Viena no tām - brauciena laikā šoferis var nodarboties ar citām lietām, piemēram, kārtot darījumus, lasīt avīzi, plānot tikšanās u.tml. Otrkārt - lielceļa vilciens uzlabo drošību un samazina kaitīgo ietekmi uz vidi, jo, automobiļiem braucot cieši vienam aiz otra, tiek samazināta vēja pretestība, kas degvielas patēriņu varot samazināt par līdz pat 20%. Arī maģistrāles platība šādā veidā tiktu izmantota lietderīgāk. tvnet.lv
|